Φοβίες: Πότε έχω και χρειάζεται να κάνω κάτι για αυτό;

Φοβίες: Πότε έχω και χρειάζεται να κάνω κάτι για αυτό;

Σας έχει τύχει ποτέ το ακόλουθο σενάριο; 

Κάνετε κάτι μέσα στην καθημερινότητά σας και ξαφνικά σας έρχεται μία αγχωτική σκέψη στο μυαλό, από την οποία δεν μπορείτε να ξεφύγετε. Στη σημερινή εποχή, μπορεί να είναι ακόμα και η σκέψη του να φύγετε και να αφήσετε το κινητό σας στο σπίτι. ΄Η να περάσουν κάποιες ώρες χωρίς να ανοίξετε την εφαρμογή του αγαπημένου σας Κοινωνικού Δικτύου. 

Αντίστοιχα, μπορεί να είναι η αντίδρασή σας σε μία σχέση που ξεπερνάει το στάδιο των ραντεβού και αρχίζει να γίνεται πιο οικεία. Μπορεί να έχουμε συσχετίσει την έννοια της φοβίας με τις μεγάλες αράχνες, ή τους ανθρώπους που φοβούνται να βρεθούν σε έναν χώρο με περισσότερα από 5 άτομα. Στην πραγματικότητα όμως:

Η φοβία είναι ένα δυνατό και παραλυτικό συναίσθημα που επηρεάζει πολλές πτυχές της ζωής του ατόμου και μπορεί να προκύψει από το οτιδήποτε. Κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός. Με την ίδια κατανόηση, χρειάζεται να αντιλαμβανόμαστε και τις φοβίες του.

Τι είναι φοβία; 

Η φοβία είναι ένας τύπος αγχώδους διαταραχής. Είναι ένας ισχυρός, παράλογος φόβος για κάτι που ενέχει ελάχιστο ή καθόλου πραγματικό κίνδυνο. Υπάρχουν πολλές φοβίες που είναι γνώριμες και συγκεκριμένες. Για παράδειγμα, στην περίπτωση της υψοφοβίας,ενώ μπορείτε να κάνετε σκι στα ψηλότερα βουνά του κόσμου, δεν μπορείτε να πάτε πάνω από τον 5ο όροφο ενός κτιρίου γραφείων. 

Αντίστοιχα, η αγοραφοβία είναι ο φόβος για τους δημόσιους χώρους και η κλειστοφοβία είναι φόβος για κλειστούς χώρους. Άλλες κοινές φοβίες περιλαμβάνουν σήραγγες, οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο, το νερό, τις πτήσεις, τα ζώα και το αίμα.

Φοβίες: Πότε έχω και χρειάζεται να κάνω κάτι για αυτό; 2

Το άτομο που πάσχει από κάποια φοβία, τις περισσότερες φορές, καταλαβαίνει ότι ο φόβος του είναι αβάσιμος, αλλά πάραυτα δεν μπορεί να ελέγξει τα συναισθήματά του. Και μόνο η σκέψη του αντικειμένου ή της κατάστασης αρκεί για να του φέρει δυσφορία ενώ η ίδια η έκθεση επιφέρει αυτόματα τρόμο.

Ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη φοβία που έχετε, είναι πιθανό να προκαλέσει αυτούς τους τύπους αντιδράσεων:

  • Ένα άμεσο συναίσθημα έντονου φόβου, άγχους και πανικού όταν εκτίθεστε ή ακόμα και σκέφτεστε την πηγή του φόβου σας
  • Συνειδητοποιείτε ότι οι φόβοι σας είναι παράλογοι ή υπερβολικοί, αλλά αισθάνεστε αδύναμοι να τους ελέγξετε
  • Επιδεινώνεται το άγχος καθώς η κατάσταση ή το αντικείμενο πλησιάζει πιο κοντά σας με το χρόνο ή τη φυσική εγγύτητα
  • Κάνετε ό,τι είναι δυνατόν για να αποφύγετε το αντικείμενο ή την κατάσταση ή υπομένετε αλλά με έντονο άγχος ή φόβο
  • Δυσκολεύεστε να λειτουργήσετε κανονικά λόγω του φόβου σας
  • Σωματικές αντιδράσεις και αισθήσεις, όπως εφίδρωση, γρήγορος καρδιακός παλμός, σφίξιμο στο στήθος ή δυσκολία στην αναπνοή
  • Αίσθημα ναυτίας, ζάλης ή λιποθυμίας γύρω από αίμα ή τραυματισμούς
  • Στα παιδιά, πιθανώς εκρήξεις, προσκόλληση, κλάμα ή άρνηση να αφήσουν το πλευρό ενός γονέα ή να πλησιάσουν τον φόβο τους

Φόβος εναντίον Φοβίας

Ο φόβος σας προστατεύει από τον κίνδυνο. Οι φοβίες έχουν ελάχιστη σχέση με τον κίνδυνο

Με τη φοβία, μπορεί να γνωρίζετε ότι το άγχος και ο φόβος σας δε δικαιολογούνται, αλλά δεν μπορείτε να συγκρατήσετε τα συναισθήματα. Για την ακρίβεια, είναι τόσο έντονα που ουσιαστικά σας παραλύουν. 

Ο αντίκτυπος της φοβίας στην καθημερινή ζωή 

Οι φοβίες αναγκάζουν τους ανθρώπους να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους για να αποφύγουν το αντικείμενο του φόβου τους. Επιπρόσθετα, η ζωή τους επηρεάζεται επίσης από τις προσπάθειές τους να κρύψουν τη φοβία από τους άλλους. Μερικοί άνθρωποι με φοβίες έχουν προβλήματα με τους φίλους και την οικογένειά τους, αποτυγχάνουν στο σχολείο ή μπορεί να χάσουν τη δουλειά τους και τις σχέσεις τους, ενώ αγωνίζονται να αντεπεξέλθουν.

Η φοβία μπορεί να είναι κληρονομική

Αν και οι φοβίες μπορούν να επηρεαστούν από τον κοινωνικό αντίκτυπο και να πυροδοτηθούν από γεγονότα της ζωής, τείνουν να εμφανίζονται μέσα σε οικογένειες. Τα μέλη μιας οικογένειας ατόμων με φοβίες έχουν περίπου τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν κάποια φοβία, από εκείνα που δεν έχουν οικογενειακό ιστορικό.

Πότε να είναι η ώρα να κάνετε κάτι

Ένας αδικαιολόγητος φόβος μπορεί να είναι απλά ενοχλητικός, για παράδειγμα, να χρειαστεί να πάρετε τις σκάλες αντί για το ασανσέρ ή να οδηγήσετε στη μεγάλη διαδρομή προς τη δουλειά αντί να πάρετε τον αυτοκινητόδρομο. Το σημείο στο οποίο αρχίζει να θεωρείται φοβία είναι εκεί που διαταράσσει σοβαρά τη ζωή σας. Εάν το άγχος επηρεάζει αρνητικά τη λειτουργικότητα στην εργασία, στο σχολείο ή σε κοινωνικές καταστάσεις, τότε χρειάζεται να κάνετε κάτι για αυτό.

Οι παιδικοί φόβοι, όπως ο φόβος για το σκοτάδι, τα τέρατα ή το να μείνουν μόνοι, είναι συνηθισμένοι και τα περισσότερα παιδιά τους ξεπερνούν. Αλλά εάν το παιδί σας έχει έναν επίμονο, υπερβολικό φόβο που παρεμβαίνει στην καθημερινή λειτουργία στο σπίτι ή στο σχολείο, καλό είναι να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό. 

Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να βοηθηθούν με τη σωστή θεραπεία. Και η θεραπεία τείνει να είναι ευκολότερη όταν η φοβία αντιμετωπίζεται αμέσως αντί να περιμένει.

Φοβίες και Αντιμετώπιση

Η απευαισθητοποίηση είναι μία διαδικασία που μπορεί να βοηθήσει το άτομο να απελευθερωθεί πλήρως από τη φοβία που αντιμετωπίζει. Με την πάροδο του χρόνου, ο φόβος μειώνεται καθώς το άτομο δημιουργεί αυτοπεποίθηση μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που σκέφτεται γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα. Έτσι, σταδιακά, αναπτύσσει νέα πρότυπα αντίδρασης σε καταστάσεις που μπορεί να πυροδοτήσουν τα συναισθήματα που σχετίζονται με μια φοβία. 

Με τη μέθοδο του βιοσυντονισμού μπορείτε να απαλλαγείτε από μία συγκεκριμένη φοβία με μόλις τρεις (3) εφαρμογές. 

Η επόμενη μέρα

Φανταστείτε να μπορείτε να ζείτε την καθημερινότητά σας, χωρίς να σας ορίζει αυτό που φοβάστε, ενώ γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει λόγος. Να μπορείτε να κάνετε όσα ταξίδια θέλετε, χωρίς να σας απασχολεί ότι πρέπει να μπείτε στο αεροπλάνο. 

Αντίστοιχα, να πηγαίνετε στα πάρτι και τις εκδηλώσεις που σας καλούν, χωρίς πρώτα να πρέπει να μετρήσετε μέσα στο μυαλό σας πόσα άτομα μπορεί να είναι μαζί με εσάς στον χώρο. Να κάνετε τη σχέση που επιθυμείτε, χωρίς να τη σαμποτάρετε κάθε φορά που πάει να εξελιχθεί. 

Αυτά είναι, μόλις λίγα από τα παραδείγματα για το πως μπορεί να βελτιωθεί η καθημερινότητά σας όταν αντιμετωπίσετε τις φοβίες σας. Θυμηθείτε ότι απολαμβάνουμε τη ζωή μέσα από τις εμπειρίες με τις οποίες τη γεμίζουμε. Εσείς, γιατί να μένετε πίσω, ενώ υπάρχει λύση;